مشاوره و اجرا - پلان معماری-سایت پلان

مشاوره و اجرا - پلان معماری-سایت پلان

مشاوره و اجرا - پلان معماری-سایت پلان

مشاوره و اجرا - پلان معماری-سایت پلان

خط برش معمولا به منظور نمایش دادن محل برش عمودی بر روی پلان استفاده می شود. ترسیم این خط با نوع غیر ممتد ضخیم صورت گرفته و در دو سر آن، جهت دید را توسط فلش تعیین می کنند. بعد از آن مطابق شکل زیر روی بخش فلش نام برش را می نویسند.




ب) هاشور در برش


به منظور نشان دادن نوع مصالح به کار رفته در بخش های برش خورده از سازه، اغلب هاشور های ویژه ای به کار برده می شود که هر کدام از آنها یک نوع از مصالح را تعریف می کنند. زاویه ی ترسیم هاشور در بیشتر موارد ۴۵ درجه است و از خط ممتد نازک برای نشان دادن آن استفاده می شود. معمولا خطوط ۴۵ درجه ی هاشورها به وسیله ی گونیای ۴۵ درجه ترسیم می شود. چند نمونه از هاشورها را که جهت نمایش مصالح در برش استفاده می شود را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.




حتما بخوانید: تخلیه چاه غرب تهران


ج) مقیاس در برش ها


برش ها در بیشتر موارد با مقیاس پلان های معماری یعنی یک پنجاهم و یک صدم و یک دویستم رسم و طراحی می شوند. شکلی که در ادامه مشاهده می کنید قسمتی از برش یک ساختمان است که با مقیاس یک صدم ترسیم می شود. در این برش بخش هایی از پلان نشان داده شده اند که بریده شده مانند کف، دیوار، پنجره و سقف.




ولی ممکن است در صورت نیاز برش هایی جزئی ترسیم شوند که مقیاس آنها یک بیستم تا یک یکم است و دیتیل نامیده می شوند. در این برش ها می توانید بسیاری از جزئیات را مشاهده کنید، مانند نازک کاری، دروپنجره ها، جزئیات سقف. در شکل زیر نمونه ای از این مورد به صورت برشی با مقیاس یک پنجاهم را می توانید مشاده نمایید.